شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)
شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)

آدم بدا

 (مرثیه ای کودکانه نذر کودک شهید صحنه عاشورا عبد الله بن الحسن علیهماالسلام)
آدم بدا 
پریا:
شهید حسین مولا حسین
شهید کربلا حسین
بابا:
عزیز من نوگل من دخترک خوشگل من
واسم بگو چه جائیه این کربلا بلبل من
پریا:
کربلا جای بدیه جای آدم بد بدایه
خیلی اونجا جا بدیه اونجا جای قاتلایه
بدم میاد خیلی خیلی آخه من از آدم بدا
امام حسینو کشتنش آدم بدا تو کربلا
اماما رو دوس ندارن من اونارو دوس ندارم
مسافرت اگه برم کربلا پا نمی ذارم
چون که آخه داعشیا هرکی بره می زننش
اونو مثل امام حسین می برن و می کشنش
شهید حسین مولا حسین
شهید کربلا حسین
بابا:
عزیز من بلبل من نوگل من تورو خدا
خیلی قوی هستی حسابی قهرمانی بخدا
نباس بترسیم آخه ما بایس بجنگیم با اونا
بیرون کنیم آدم بدا رو از عراق و سوریا
بعدش به آقا ما بگیم
خیلی آقا دوسِت داریم
 
پریا:
شهید حسین مولا حسین
شهید کربلا حسین
دوسِت دارم امام حسین
به کربلات میام حسین
کربلا نور عینمه
شهر امام حسینمه
کربلا رو دوسش دارم
حسین به پابوسش میرم[1] 
------------------------------------------------
[1] . نوه ام پریا (چارساله) می خواند: شهید کربلا حسین. گفتم کربلا چه  جور جائیه؟ گفت یه جای خیلی بد. با تعجب پرسیدم چرا؟ گفت چون اونجا آدمای خیلی بد امام حسینو شهید کردن. من اگه مسافرت برم اونجا نمیرم. من در برابر این منطقش فقط سکوت کردم. باخود گفتم این ذوق سیالی که توانسته این چنین به امر انتزاعی پی ببره باید آن را هدایت کرد و دستشو گرفت. بعد به نظرم آمد که شهید کربلا را باید تداوم بخشید و خوابیدم در رؤیا بود که دیدم با خود این ترنم های کودکانه را زمزمه می کنم. 

  
نظرات 8 + ارسال نظر
نقد 1393,09,04 ساعت 12:45

L
نقد شعر «آدم بدا» اثر محمد حسین پژوهنده
فرستنده : طارق خراسانی


زمان ارسال : ..:4- 4/9/1393.

با سلامی دوباره
در کارگاه اشعار عاشورایی ذیل شعر زیبای تان چنین نوشتم:
سلام حضرت پژوهنده عزیز
کودکان مانند کتاب های ننوشته ای هستند که در سنینی خاص آرام آرام مطالبی بر صفحات این کتاب ها نوشته می شود، جانی جانی ست و در هر دوره ای وجود دارد در زمانی یزید بن معاویه بود و در زمان کنونی داعشی های نادان جنایت پیشه ، کودکان همیشه به نکات ظریفی توجه می کنند که ما بزرگتر ها کمتر به آن نکات دقت می کنیم ، فرشته ی کوچولوی ما پریای عزیز در آن سن کم خوب می داند که در کربلا چه فاجعه ی بزرگی رخ داده است و این را براستی باید مدیون کسانی باشیم که در طول تاریخ مظلومیت شهیدان کربلا را به فرهنگ آمیخته تا فرهنگ کربلا جاودان بماند.
لذا جای تعجبی نیست که این کودک در دامن دو گوهر معرفت و آن هم در این سن به چنین امر انتزاعی پی بیرد
شاید یکی از معجزات قبل از ظهور همین مسایل باشد که کودکان ما تا این حد ناخودآگاه آگاهی داشته باشند و بر طبق روایت روشن بینان متصل به دنیای غیب حقیر واقعه ی ظهور را بسیار نزدیک می بینم.
جریان سلفی ها و وهابیون و دار و دسته ی شان یک جریان انحرافی ست که اخیرن به سیاست سیاه شیطان بزرگ گره خورده است و شدیدن از سوی عربستان و قطر و بحرین حمایت مالی می شوند و هدف نهایی به خاک و خون کشیدن حسین زنده ی زمان و حکومت اوست.
جناب پژوهنده ی عزیز بعلت اینکه ما حدیث را گرامی داشته ایم و علمای ما به احادیث سخت توجه داشته و دارند لذا این حکومت اسلامی در ایران را باید حکومت معصومین بدانیم اگر چه غیر معصوم آن را مدیریت میکند اما افکار معصومین اساس و شالوده ی این انقلاب و حکومت را تشکیل دلده اند.
اینجاست که ناگهان پریا تغییر عقیده میدهد و می گوید به کربلا خواهم رفت و جالب است می داند که در آنجا داعشی ها همان بازماندگان نسل جنایتکار بنی امیه در کربلا رخنه کرده و باز بفکر قتل و غارت شیعیان علی و اهل بیت آن امام همام هستند.
این اثر زیبا که کودکان ما قادر به فهم آن هستند را حقیر یک شاهکار می نامم و پاداش آن را از منظوز اثر برای شما و خانواده ی محترم تقاضا می کنم.
در پناه حق


از : سایت شعر ناب http://www.sherenab.com/Forum-Read-180189.html

سلام وعرض ادب و احترام استاد
در ابتدا باید عرض کنم که حق مطلب رو بابا به زیبایی تمام فرمودند

وبعد سلامتی وسعادتمندی پریای عزیز رو از خدای بزرگ خواستارم


واقعا بسیار عالی بود

آموختم

درود به پریای بزرگ اندیش و درود بر پدربزرگ کوچک نوازش

هردوعزیز در پناه مصحف نور و معشوق آب ها

درود بر شما فاضله ادیب و شاعره لبیب ممنونم که مرتب از حقیر سر می زنید و مایه تسلای خاطر من هستید. خداوند شما را از همه گزندهای روزگار حفظ فرماید!

دستم بگرفت و پابه پا برد
زین شیوه ی راه رفتن آموخت...
ضمن تایید مطلب جناب خراسانی، باید بگم در درجه ی اول فهم و درایت و قدرت استدلال پریاجون رو تحسین میکنم و بعد اینکه به نظرمن صحبت کردن و مورد توجه قراردادن کودکان نسل امروز واقعا امری واجب و اساسی در تربیت فرزنده.
پریاهای امروز همگی چنین قدرت استدالی دارند، و این وظیفه ی ما بزرگترهاست که تا حد ممکن افکار و منطق های شکل گرفته در اذهان این نوگلان را واکشی کنیم و در صورت نامانوس بودن آنهارا در مسیر درست هدایت کنیم.
و چه خوب که شما با پریا هم کلام شدید...
پاینده و جاوید بمانید انشالله...

ممنونم از نقد جالب تان. بله همین طور است نسل حاضر شکوفایی بخصوصی دارند بشرط این که مساعدت و هدایت شوند.

ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد
در دام مانده باشد، صیّاد رفته باشد

بابا بیا که مردم از دختران شامی
از خنده های کوفی از خیزران شامی

این چندروز آخر لکنتت زبان گرفتم
این درد استخوان را از ساربان گرفتم

طفلی که خنده میزد بر این لباس پاره
او گوشواره دارد من زخم گوشواره...

ممنون از لطف شما. هفته بسیج بر شما مبارک باد!

سلام وعرض ادب وارادت واحترام استاد

عذرخواهی می کنم از دیرکردم

مشغله ها به قدری زیاده که انبوده شرمندگی رو به وجود آورده و نمی دونم چطور باید قدردان کوچک نوازی تون باشم
راستش دیروز که اصلا به فضای مجازی دسترسی نداشتم و امروز هم پیگیر اموری بودم که فرصتی برای حضور تو وبلاگم نداشتم (نگاهی به صفحۀ باباطارق بیندازید...مطالبی رو در قالب نقد ارائه کردم)

ممنونم از کوچک نوازیتون استاد
باور بفرمایید تشکر از بیان قوی و محبت بی اندازه وشگرف شما از توان من خارجه واین زبان قاصر چیزی جز شرمندگی برای من نداره که وقعا خجالت زدۀ شاگرد نوازی استاد بزرگم هستم

ممنونم از الطاف ومحبت هاتون
خوشحالم که سعادت آموختن شعر واخلاق رو در محضرتون دارم

سپاس استاد بزرگوارم
متشکرم

سلام بر دختر گلم. نیازی به گفتن نیست . می دانم. از یک جهت خوشحالم که گرفتاری ها تحصیلی و در جهت کمال است یا دست کم در جهت تأمین کسری های زندگی است و نه خدای ناکرده بیماری و درماندگی های مربوط به گناه و عصیان. پس خدا را شکر بر این گرفتاری ها!
و اما نگرانی از جهت برآورده نشدن انتظار دوستان، که بحمدالله این دوستان همه رشیدند و حاق مطلب را خودشان می دانند و این هم در حد شکر الهی است. ما دعا می کنیم که خداوند به شما توفیق فائق آمدن بر گرفتاری ها را -هرچه باشد- عنایت فرماید.
و اما یک چیز می ماند و آن پاسخ به احساسات از قبیل دلتنگی از دیر زیارت کردن احباب است که این هم در آن حد نگرانی نیست و احباب بحمدالله رشدیافته ای دارید که تابع احساسات نیستند و به ضرورت ها بیشتر می اندیشند.
خوب خداراشکر که سالم هستید و در پی کارها. الهی بازهم تو را شکر!

سلام بر حضرت استاد پژوهنده
استاد گرام بداهه و بدیهه یک معنا دارند و آن ناگهان سرودن -بدون اندیشه سخن گفتن و امثالهم
ارادتمندم

دقیقاً. ولی در زبان فارسی رسمی عربی هایی که آمده اند پارسیگری شده روی آن ها و از معنای اصلی خود کمی یا زیاد عدول کرده اند. و بداهة از همین قبیل است که در محاورات با بدیهة هم معنا شده است و تقریباً در اغلب موارد جا را بر بدیهة تنگ کرده است. ممنون!

جا مانده ایـــــم و شرح دل ما خجـــــــالت است


زائـــــر شدن پیـــــاده یقیـــنا سعـــــادت است

✿ . ✿ . ✿

ویـــزا،بلیــــط، کـــرب و بـــلا مال خـــوب هاست


سهم چو من پیامک «هستـــم به یادت» است

یــــک اربعیـــن غــــــزل، بــــه امیـــــد عنایتـــــی


این بغـــض من اگر چه خودش هم عنـــایت است


چیــــزی بـــــــرای عرضـــــه ندارم مــــرا ببــــخش


یعنی غـــزل ، نشانــــــه ی عـــــرض ارادت است

✿ . ✿ . ✿


ما هیــــــچ، ما گنـــــاه... فقـــــط جان مــــــادرت


امضا بکـــــن که عاشقـــــت اهل شهـــادت است



باشـــد حسیــــن(ع) ، کــــرب و بـلا مال خوب ها


یک مهــــر تربــــت از تو برایــــــم کفایــــــت است...


اللهـــــم ارزقنــــا کربــــــــــــلا .

زیبا بود. احسنت. حاجی ما را هم شریک! التماس دعا !

سلام و عرض ادب

مجله ادبی سیولیشه منتظر حضور و نظر سبز شماست

سلام. ممنون. منهم آمدم کامنت هم گذاشتم. سایت جالب داشتید. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد