شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)
شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)

چارشنبه سوزی (؟!)

 

 «ستیز من با تاریکی است. برای رویارویی با آن شمشیر نمی کشم . آتش ( چراغ) می افروزم»: از منشور کورش کبیر[1].

توضیح: آتش در بیان رمزی فلسفه خسروانی نماد دانش/حکمت؛ و تاریکی نماد جهل است. کورش می گوید برای رفع جهل باید حکمت را به میان آورد نه شمشیر را که نماد زور است. یعنی با ارتقا بخشیدن به فرهنگ می توان خرافات و مظاهر نادانی را از میان برد.  

 

امید است ما از سپاهیان دانش و حکمت باشیم و چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی بدل نکنیم!


http://great-koorosh.blogfa.com/category/5 . [1]

                             

به پیشواز شب عید

 

در این چند روزی که مهلت ایام تا شب پر ولوله و سراسرغلغله عید باقی هست، بعضی از هنر پیشگان طناز در کسوت اهل قلم که به قول ظریفی از شاعران دلی در قفس سینه دارند همچون دل جوجه گنجشک !! اقدام به ارتکاب شعری در مایه طنز نموده برای این حقیر در اینباکس تلیفون سند نموده است که حاکی از شدت اضطراب قبل الطوفان ایشان و امثال مشار الیه چون حقیر می باشد. لذا صواب آن بنظر رسید که جهت ارائه تسلیت به صوب خاطر آن شریف لغزپران طناز مرقومه مبارکه به زیور طبع آراسته گردد چنان که می بینید:

نفس باد صبا آفت جان خواهد شد 

عید می آید و اجناس گران خواهد شد 

همسرم چند ورق لیست به من خواهد داد 

و سراپای وجودم نگران خواهد شد 

می زنم ساز مخالف دو سه روزی اما 

عاقبت هرچه که او خواست همان خواهد شد 

پول را با علف خرس یکی می دانند 

فکر کردید که منطق سرشان خواهد شد؟ 

کلّ عیدی و حقوقم به شبی خواهد رفت 

بر سر جیب بغل فاتحه خوان خواهد شد. 

(حقوق پدیدآورنده محفوظ)

گرانی- بدون شرح

 راه های بسیاری برای مبارزه با گرانی پیشنهاد کرده اند که هر یک در جای خود مهم و دارای اعتبار است. با این حال آن چه به نظر بنده از نظر روان شناسی دین کارگشا است تاکید بر "خودناآگاهی" است. البته این عنوان برای شما و خیلی ها ممکن است نا آشنا باشد لذا باید توضیح بدهم:  

در قرآن سوره نمل از زبان پادشاه مورچگان خطاب به رعیتش آمده است که "بروید داخل لانه های خود که سلیمان و سپاهش شما را لگدمال نکنند! " گفته شده است که سلیمان از او پرسید چرا این هشدار را دادی؟ تو که میدانی من پیامبرم و ظلم نمیکنم. گفت میخواستم آن ها این حشمت تو را نبینند و از خط قناعت و یاد خدا دور بیفتند.  

وقتی خانم یا آقا عصرها میروند خیابان های پر از زرق و برق و ناز و نوباوه شهر و چشم شان به مدها و مدل ها و نوباوه ها میافتد تنها چیزی که بعد از بی پولی و ضعف ریال به سراغ شان میآید ضعف قلب و افسردگی و عصبانیت بر همه چیز زندگی است. اوقات تلخ می شود و قر و قاش ها شروع می شود.  

همین وضع را در نظر بگیرید وقتی به دیدن از ما بهتران میرویم و تجملات و لوکزاسیون شان را می بینیم. شما فکر میکنید چه بر دل خانم میگذرد وقتی میبیند خانم صاحب خانه روی آن چنان حشمت و مکنتی خانمی میکند!

پس برای راحتی حال خود  و عیال مربوطه و ادامه خوشی و سرخوشی همان بهتر که به لانه "خودناآگاهی" پناه ببریم تا سلیمان دیگران و سپاه تجمل شان ما را لگدمال نکنند!!!

(بدون شرح)

روستائیان و یک دنیا میمون !!

روزی روزگاری در روستایی در هند؛ مردی به روستایی‌ها اعلام کرد که برای خرید هر میمون 20 دلار به آنها پول خواهد داد.
 

روستایی‌ها هم که دیدند اطراف‌شان پر است از میمون؛ به جنگل رفتند و شروع به گرفتن‌شان کردند و مرد هم هزاران میمون به قیمت 20 دلار از آنها خرید ولی با کم شدن تعداد میمون‌ها روستایی‌ها دست از تلاش کشیدند…

به همین خاطر مرد این‌بار پیشنهاد داد برای هر میمون به آنها 40 دلار خواهد پرداخت.

با این شرایط روستایی‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند. پس از مدتی موجودی باز هم کمتر و کمتر شد تا روستائیان دست از کار کشیدند و برای کشاورزی سراغ کشتزارهای‌شان رفتند.

این بار پیشنهاد به 45 دلار رسید و در نتیجه تعداد میمون‌ها آن‌قدر کم شد که به سختی می‌شد میمونی برای گرفتن پیدا کرد.

این‌بار نیز مرد تاجر ادعا کرد که برای خرید هر میمون 100 دلار خواهد داد ولی چون برای کاری باید به شهر می‌رفت کارها را به شاگردش محول کرد تا از طرف او میمون‌ها را بخرد.

در غیاب تاجر، شاگرد به روستایی‌ها گفت: «این همه میمون در قفس را ببینید! من آنها را هر یک 80 دلار به شما خواهم فروخت تا شما پس از بازگشت مرد آنها را به 100 دلار به او بفروشید.»

روستایی‌ها که احتمالا مثل من و شما وسوسه شده بودند پول‌های‌شان را روی هم گذاشتند و تمام میمون‌ها را خریدند...

البته از آن به بعد دیگر کسی مرد تاجر و شاگردش را ندید و تنها روستایی‌ها ماندند و یک دنیا میمون...!!!  

برداشت از : (http://9jok9.mihanblog.com)