شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)
شعری که ناسروده ماند

شعری که ناسروده ماند

هنر و ادبیات متعهد فارسی (نقل با ذکر منبع بلامانع است)

چارشنبه سوزی (؟!)

 

 «ستیز من با تاریکی است. برای رویارویی با آن شمشیر نمی کشم . آتش ( چراغ) می افروزم»: از منشور کورش کبیر[1].

توضیح: آتش در بیان رمزی فلسفه خسروانی نماد دانش/حکمت؛ و تاریکی نماد جهل است. کورش می گوید برای رفع جهل باید حکمت را به میان آورد نه شمشیر را که نماد زور است. یعنی با ارتقا بخشیدن به فرهنگ می توان خرافات و مظاهر نادانی را از میان برد.  

 

امید است ما از سپاهیان دانش و حکمت باشیم و چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی بدل نکنیم!


http://great-koorosh.blogfa.com/category/5 . [1]

                             

نظرات 5 + ارسال نظر

چه خوبه برای مبارزه باجهل وکسب علم ومعرفت درستیزباشیم.
شب چهارشنبه سوری مراسمات قشنگ دیگهه یی هم داریم:مثل قاشق زنی،فالگوش ایستادن...
انشالله،چهارشنبه سوریتون مبارک.

سلام. دقیقا همینطوره. خوب و بد به مرور زمان با هم مخلوط شده اند. وظیفه ما فرهنگیان آگاهی دادن به مردم در این رابطه است. موفق باشید!!

پارسا 1391,12,23 ساعت 14:46

سلام
ماازرسوم ایرانی قدیم یه چیزایی رو میگیریم ویه چیزایی رو هم ندیده میگیریم .مثلا: چهارشنبه سوری به تنهایی معنی نداره بلکه رسوم قشنگی مثل : ملاقه زنی که نوعی اکرام واطعام مستمند ناشناس بود ، پختن سمنو که خود مظهر رزق وروزی درآستانه ی سال جدید است ویا حاجی فیروز که با چهره ای سیاه روسیاهی زمستان رو می رسونه وبا دایره اش طلایه ی شادی درسال نو رو نوید میده یا نقاره زنی که درآیین ایران باستان از شکوه وعظمت خاصی برخوردار بوده یاتخم مرغهای رنگ کرده و.. را باید درکنار چهارشنبه سوری از نظر دورنگه نداشت . افراط وتفریط مشکل اساسی فرهنگی ماست .

سلام. بله اما اون مراسم و رسومات خیلی کهنه و قدیمی شده اند و رعایت نمیشن. اونچه الان بعنوان چهارشنبه سوری مرسومه عادت های زشت خرابکاری و آتش سوزی و آزار خلق الله است که چهره اونو کریه کرده. به امید روشن شدن افکار عامه بخصوص جوونا !

فاطمه 1391,12,23 ساعت 20:08 http://deleman91.blogsky.com

سلام
بچه که بودیم همی اهل محل شب چهارشنبه سوری دورهم جمع میشدن آتشی روشن میکردن در عین حال که از روی آتش میپریدن از حال همدیگر نیز خبری میگرفتن و بعد قاشق زنی و شاد بودن در کنار همدیگر
اما حالا آدم وحشت میکنه اسم شب چهارشنبه سوری میاد با این ترقه های که هم صدای وحشتناکی داره هم اینکه خرابی و آتش سوزی به همراه

سلام. واقعاً وحشتناکه. من که از توپ و تانک نترسیدم ازین ترقه ها میترسم. خدا عقلشان بدهد آخه چرا این مسخره بازی ها رو راه میندازن؟!

ایدکم الله یا اخی...

سلام الله علیک یا اخی حیّاک الله !

سارا 1392,12,27 ساعت 21:32

والا به خدا چارشنبه سوزیه شده

سلام. من از نرس آتش بازی های خطرناک این کله خراب ها امروز واجب ترین صله رخم یعنی زیارت والده را ترک کردم. کی این ها می خواهند عافل بشوند؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد